Zaburzenia seksualne.
To problem nie tylko w medycynie.

Jakie są najczęstsze przyczyny zaburzeń seksualnych?

Zaburzenia seksualne mogą mieć swoje podłoże w czynnikach biolgicznych, psychicznych lub społeczno-kulturowych. W przeważającej ilości osób cierpiących na zaburzenia seksualne przyczyny leżą w wielu czynnikach, które składają się na występowanie zaburzenia. Jednak skuteczność przeprowadzanych terapii jest wysoka, większość przypadków daje się wyleczyć.

Jak leczyć zaburzenia seksualne?

Ze względu na złożone przyczyny występowania tego typu problemów najczęściej stosuję się terapię długoterminową, która pozwala odkryć i ponownie przeżyć doświadczenia wpływające na obecne życie. U zdecydowanej większości pacjentów pojawia się wyraźna poprawa już po pierwszych sesjach psychoterapeutycznych.

Przy zaburzeniach seksualnych skuteczność leczenia jest wysoka, wynosi 90%, gdy chodzi o zaburzenia erekcji, pochwicy czy wytrysku przedwczesnego.

Czynniki mogące wpłynąć na występowanie zaburzeń seksualnych:

Czynniki biologiczne
Choroby takie jak: cukrzyca, choroba wieńcowa, udary, stwardnienie rozsiane, choroba nadciśnieniowa, palenie papierosów (połowa palących cierpi na zaburzenia erekcji), uzależnienie do narkotyków (ok.50% osób uzależnionych od heroiny cierpi na zaburzenia wytrysku, u ok.60% uzależnionych jest zmniejszony popęd płciowy), uzależnienie od alkoholu (u ok.60% mężczyzn i 50% kobiet wywołuje różne zaburzenia seksualne).

Czynniki psychiczne
Czynniki rozwojowe takie jak: nieudane i konfliktowe małżeństwo rodziców, brak akceptacji płci dziecka, wykorzystanie seksualne w dzieciństwie, czynniki osobowościowe np. niedojrzałość uczuciowa, kompleksy, lęki w relacjach z innymi ludźmi, zaburzenia identyfikacji z płcią, ukryte homoseksualne preferencje, czynniki partnerskie m. in. walka o dominację.

Czynniki społeczno-kulturowe
Należą do nich mity i stereotypy pokazujące seksualność i role seksualne, przekaz dotyczący seksualności, przyjemności seksualnej, orgazmu kreowany w środkach masowego przekazu, ograniczenia seksualne związane z rygoryzmem religijnym.

Charakterystyka zaburzeń seksualnych

Brak lub utrata potrzeb seksualnych

Często spotykane, charakteryzują się brakiem lub ograniczeniem potrzeby seksualnej, spadkiem zainteresowania tematami seksualnymi, zubożeniem fantazji erotycznych. Najczęstszymi przyczynami tych zaburzeń są choroby, zmęczenie, zaburzone relacje partnerskie, przesyt seksem, zaburzenia hormonalne.

Zaburzenie erekcji członka (Leczenie impotencji)

Istnieją trzy poziomy tego zaburzenia 1. Łagodny, 2. Umiarkowany, najczęściej występujący, 3. Całkowity brak erekcji. Czynniki psychogenne stanową około 15% zachorowań i dotyczą zaburzeń erekcji podczas kontaktu seksualnego. Czynniki związane z krążeniem, hormonalne, neurogenne, anatomiczne, dotyczą około 50% mężczyzn.

Zaburzenia orgazmu

Orgazm nigdy nie wystąpił lub znacznie się opóźnia. Zaburzenie może mieć różny charakter orgazm nigdy nie był przeżywany, w przeszłości był przeżywany, ale obecnie nie. Może być związany partnerem lub typem pobudzenia. Najczęstszymi przyczynami są zaburzone relacje partnerskie, lęki, uwarunkowania masturbacyjne, stany zapalne, choroby prostaty.

Zahamowanie orgazmu u kobiet (anorgazmia)

W tym przypadku orgazm jest znacznie opóźniony albo wcale nie występuje, natomiast kontakt seksualny przebiega prawidłowo, a kobieta osiąga podniecenie. Przyczynami mogą być zaburzenia hormonalne, depresja, urazy seksualne, lęki, uprzedzenia wobec mężczyzn, zaburzone relacje partnerskie, zmiany poporodowe.

Wytrysk przedwczesny

Zaburzenie rozpoznaje się, gdy wytrysk występuje wbrew woli mężczyzny i wcześniej niż tego chce, aktywność seksualna jest regularna, mężczyzna ma stałą partnerkę. Stany zapalne, zaburzone relacje partnerskie, cukrzyca, uwarunkowania masturbacyjne, lęki nadwrażliwość żołędzi członka na tle neuronalnym, są częstymi przyczynami wytrysku przedwczesnego.

Pochwica

Skurcz mięśni otaczających pochwę, który jest niezależny od woli, spontaniczny, powoduje zamkniecie wejścia do pochwy. Zaburzone relacje partnerskie, lęki, osobowość niedojrzała, urazy seksualne, zaburzona identyfikacja z rolą kobiecą są najczęstszymi przyczynami tego zaburzenia.

Odczuwanie bólu w trakcie stosunku (dyspareunia)

Jedno z najczęściej spotykanych zaburzeń u kobiet. Przyczynami są m.in. zmiany poporodowe, zaburzone relacje partnerskie, urazy seksualne.

Co może dać terapia?
Historie pacjentów.

Tomasz, 50lat, żonaty od 30 lat,
impotencja

Najpierw trafiłem wraz z małżonką na terapie par, następnie zgodnie z sugestią terapeuty odbyłem własną terapię, która pomogła mi zrozumieć przyczynę moich problemów. Natomiast na terapii małżeńskiej pracowaliśmy nad naszą relacją. Skutek jest taki, że nasze pożycie małżeńskie znowu kwitnie!

Paweł, 30 lat,
przedwczesny wytrysk

Na terapię trafiłem w stanie totalnego załamania i braku poczucia własnej wartości. Przepracowałem swoje lęki, które były przyczyną przedwczesnego wytrysku. Teraz znowu czuję się jak mężczyzna, a moja samoocena znacznie wzrosła, znów chce mi się żyć.

Barbara, 28 lat, młoda mama,
dyspareunia

Do terapeuty trafiłam z depresją poporodową oraz niezrozumieniem dlaczego współżycie z moim mężem już nie sprawia mi takiej przyjemności jak wcześniej. Teraz rozumiem, że tak się zdarza po porodzie oraz nowa sytuacja związana z pojawieniem się nowego członka w naszej rodzinie, była dla nas bardzo szczęśliwa, ale również stresująca. Dzięki terapii zrozumiałam, że przyniosło to zmiany w relacji z moim mężem, w których na nowo musieliśmy się odnaleźć.