Depresja poporodowa - objawy i leczenie

Wahania natroju, które przeżywa kobieta po urodzeniu dziecka to naturalny stan. Do sześciu tygodni po porodzie naturalny jest płacz czy śmiech bez przyczyny, emocje w ciągu godziny mogą się skrajnie zmieniać. Kobieta boi się, że nie poradzi sobie jako matka, ma zły nastrój. Jednak jeżeli wahania nastroju są bardzo duże, stan ten może zmienić się w depresję.

Charakterystyka oraz leczenie zaburzeń depresji poporodowej

Depresja poporodowa to zaburzenie nastroju, które może rozwinąć się u kobiety do 30 dni po porodzie. Może utrzymywać się 6 miesięcy, a nawet do 3 lat po narodzinach dziecka. W niektórych przypadkach depresja matki może stanowić zagrożenie dla dziecka. Jeżeli kobieta cierpi a objawy przygnębienia nie ustępują i utrudniają jej codzienne funkcjonowanie często konieczna jest wizyta u specjalisty, psychoterapia, udział w grupach wsparcia lub farmakoterapia. Poród jest trudnym przeżyciem dla kobiety. Jeżeli kobieta nie potrafi się cieszyć dzieckiem, jest pozbawiona tak ważnego pozytywnego wzmocnienia po ogromnym wysiłku i bólu. Młode matki zawsze są przemęczone, ale kontakt z dzieckiem wynagradza im wysiłki. Ponieważ matka sama unika kontaktu z dzieckiem, okres poporodowy staje się bardzo trudnym doświadczeniem. Depresja w czasie ciąży dotyka około 30% kobiet. Przygnębienie poporodowe dotyczy 50-90% matek. Depresję poporodową stwierdza się w około 20% przypadków.

Jakie są objawy depresji poporodowej?

Do pierwszych symptomów depresji należą bóle głowy, palpitacje serca, przyspieszony oddech, zaburzenia snu i zakłócenia rytmu czuwania, nieregularny cykl miesiączkowy i zaburzenia hormonalne. Depresja okołoporodowa objawia się przede wszystkim brakiem zainteresowania dzieckiem po porodzie lub jeszcze w czasie ciąży. Często pojawia się poczucie winy i wewnętrzna pustka. Kobieta nie potrafi się cieszyć z nowo narodzonego dziecka, czuje się niekompetentna. Nie rozumie swoich reakcji i podejmuje próby wywołania w sobie pozytywnych emocji do dziecka, ale bez efektu. Z czasem pojawiają się kłopoty ze snem i apetytem oraz trudności z podejmowaniem działania. Depresji towarzyszy wzmożona płaczliwość, niska samoocena i stany lękowe. W pierwszej fazie depresji matka nie chce zajmować się dzieckiem, jest smutna, drażliwa i skupiona na sobie. Około 3 do 10 dni po porodzie kobieta zaczyna zwracać uwagę na dziecko oraz próbuje się nim zajmować. Zazwyczaj jednak wszystko robi mechanicznie.

Depresja poporodowa a Baby Blues

Depresję poporodową należy odróżnić od Baby Blues- przygnębienia poporodowego. Objawy przygnębienia są dość łagodne. Kobiecie brakuje energii, jest zmęczona czuje się niepewnie i towarzyszą jej wahania nastroju. Baby Blues może się zacząć zaraz po porodzie i do 2-3 tygodnia po urodzeniu dziecka. Trwa nie dłużej niż 2-6 tygodni i ustępuje samoistnie. Młode matki bywają przygnębione po porodzie, ponieważ mają często nierealistyczne oczekiwania w stosunku do nowej sytuacji. Uważają, że powinny ciągle się cieszyć dzieckiem i nie dają sobie prawa do wyrażania zmęczenia i niezadowolenia i złości. Przygnębienie wynika też z martwienia się relacją z dzieckiem.Matka osądza siebie i swoje uczucia do dziecka.